RSS Feed
TOP

iklan dan pengaruhnya...

Allah izin saya balik bercuti di rumah baru-baru ini dan sempat tengok sebuah iklan di televisyen setelah sekian lama saya tak tengok tv.Apa yang ' menarik' sangat pasal iklan ni bagi saya??
kita preview balik sedikit sorotan dari iklan tv tersebut berkenaan kemerdekaan...

Seorang 'wartawan' interview seorang budak lelaki cina sekolah rendah...yang saya agak2 umur dalam 7 atau 8 tahun.
who is ur girlfriend?
umi....
dan budak cina itu siap nak ajak umi ni pergi dinner lagi....
pastu 'wartawan tu panggil umi tu plak
n tnya
who is ur boyfriend?
dengan penuh keyakinan dan suka nya budak islamitu pun menjawab
"Tan Hong Ming"
kemudian keduanya berjalan skali konon2 nya malu...

maafkan saya
tapi saya kurang bersetuju dengan iklan ini
niat dan objektifnya betul...untuk menyemai perpaduan di kalangan kaum
cuma apa yg dikesalkan cara mempersembahkan objektif itu kurang tepat..

Apa yang saya kesalkan??
pertama secara x langsung iklan tersebut telah mengajak dan membuktikan couple itu tidak salah.....
yang kedua,lebih teruk lagi couple berlainan agama....tidakkah itu bila difikirkan nanti boleh membawa pada risiko murtad??

Apa yang kita rasa sebagai seorang daie apabila melihat iklan2 dan rancangan yang sebenarnya telah banyak dilambakkan pada kita
Adakah kita x merasa apa2??
kalau kita sebagai daie x merasa apa2...bermakna kita telah dijangkiti penyakit dlm berdakwah
iaitu...MERASAI KEMUNGKARAN SEBAGAI BENDA BIASA
kita x rasa apa2 kerana hari2 kita dijamu dengan benda yang sama..
sehinggakan kita rasa bahawa ia bukanlah kesalahan...

hari2 semakin berlalu..
di mana daie di kala kemungkaran bermaharajalela
di mana engkau wahai daie
adakah engkau mengharapkan orang lain
ibu,ayah,sahabat,guru..
sebaliknya
mulailah dengan dirimu...

SEMOGA ALLAH TETAPKAN KITA DI JALAN INI
DAN TINGKATKAN KEPEKAAN IMAN KITA...

0 comments: