RSS Feed
TOP

Semua ketentuan-Nya..



Cuti ni alhamdulillah banyak perkara yang saya telah pelajari..
Mungkin inilah cuti tarbawi yang saya cari-cari selama ini

yang saya asyik warwarkan pada rakan-rakan sebelum ini.

Satu perkara yang cukup besar bagi saya,..yang saya pelajari

iaitu belajar menerima ketentuan-Nya

banyak yang saya rancang dalam hidup ini tidak tercapai

atau mungkin ditangguhkan Allah barangkali saya fikir...

saya mula menyedari kesalahan diri

betapa saya jarang sekali bergantung pada Rabb Yang Maha Berkuasa

Yang lebih hebat perancangan-Nya dari makhluk lain

Yang Paling baik keputusan-Nya untuk hamba-Nya ini

dalam membuat sebarang keputusan hidup

tak kira yang remeh atau tidak...

Pada mulanya benak fikiran saya memang tidak dpat menerima..

"Arrghh...kenapa apa yang ku rancang tak menjadi"...itulah antara keluhan hati saya

Alhamdulillah Allah masih kasihkan saya...dan semoga kasih-Mu padaku berterusan

Dia yang menyedarkan saya

tentang

adakalanya

matlamat saya beramal yang 'tersasar',....

jalan yang dipilih tidak diredhai-Nya...

jalan yang saya pilih mungkin tidak membawa kebaikan pada

Islam

ibu dan ayah saya

dan dosa-dosa yang mungkin menjadi penghalang kepada termakbulnya doa saya

yang mungkin merencatkan perencanaan saya

yang memungkinkan saya tidak mendapat apa yang dicitakan..

dan banyak lagi...

Semoga selepas ini apa yang saya citakan

matlamatnya jelas kerana Mu ya Allah

tiada lagi 'tembok penghalang'

dan jalan yang dipilih adalan jalan-Mu
supaya diri ini beroleh
keredhaan-Mu..

Dan apa yang lebih penting
apa yang lebih besar yang saya belajar

dari 'sesi muhasabah'

yang diberikan oleh Allah pada saya ini

saya mula mengerti..

betapa cita-cita itu tidaklah terlalu penting untuk ditunaikan

apa yang lebih penting..

menunaikan harapan Islam

harapan ibu dan ayah..

dan cita-cita itu langsung tidak berguna jika tidak selari dengan garis yang ditetapkan Allah..

Semoga kita akan menemui sinar kebenaran dan kebahagiaan yang hakiki...


0 comments: