RSS Feed
TOP

BAGAIMANA MENANGANI KRITIKAN YANG PEDAS?


Orang yang bodoh dan tolol selalu mencaci maki Allah swt.Yang Maha Pencipta.Mereka juga selalu mencela Allah.Maka apa yang akan terjadi kepada saya, anda, dan kami yang selalu bergelumang dengan kesalahan dan kesilapan ini.
Sebenarnya sebuah kehidupan ini,anda akan menghadapi peperangan yang sengit yang tiada pernah mengenal gencatan senjata,iaitu kritik pedas dan pahit.Dalam kehidupan ini,anda juga akan mengalami pemberontakan sengaja yang mesti diambil pelajaran yang baik.
Dalam kehidupan ini, anda juga akan mengalami penghinaan yang terus disengaja selama anda terus memberi,membangun dan memberi manfaat sehingga muncul di permukaan.Mereka tidak pernah berdiam diri mengkritik anda,sehingga anda membuat terowongan di bawah tanah atau tangga ke atas langit,lalu anda melarikan diri dari mereka itu.
Adapun jika anda masih menjalani hidup di kalangan umat manusia,maka tunggulah daripada sikap mereka yang akan membuat anda terganggu,menitiskan air mata,membengkakkan mata dan mengusik kenyenyakan tidur anda.
Mereka bersikap hasad kepada pemuda itu,kerana mereka TIDAK DAPAT MENGHANCURKAN USAHANYA.Oleh itu maka seluruh umat manusia adalah musuh dan lawan baginya.
Sesungguhnya orang yang duduk di atas permukaan bumi tidak akan pernah terjatuh,sementara umat manusia tidak akan pernah mengusir anjing mati.Akan tetapi akan marah padamu,sebab anda telah melebihi dan mengungguli mereka dengan ketakwaan, keilmuan, kesopanan, ataupun harta.
Maka anda menurut pandangan mereka adalah orang yang berdosa, yang tiada taubat bagi anda sehingga anda meninggalkan minat bakat dan anugerah2 Allah telah dilimpahkan kepada anda.Sehingga anda membuang seluruh sikap2 terpuji dan menghilangkan seluruh nilai2 mulia.
Mereka menginginkan bahawa anda tetap berada dalam kebodohan dan ketolololan,kekosongan yang tiada ertinya dan selalu berada dalam kemiskinan.Inilah yang mereka inginkan terhadap dirimu.
Oleh itu,maka BERTAHANLAH, BERSABARLAH TERHADAP PERKATAAN MEREKA,KRITIKAN,CEMUHAN DAN PENGHINAAN MEREKA.Bersikaplah tegas bagaikan gunung Uhud yang tidak dapat digoyahkan oleh sesiapa pun.Jadilah anda bagaikan batu karang yang keras serta meyeramkan,yang mana setiap titisan salju akan pecah berhamburan ketika bersentuhan dengannya.
Jika anda mendengarkan perkataan2 dan cemuhan mereka serta anda melayaninya, maka cita2 dan keinginan murni mereka yang tercapai untuk mengaburkan kehidupan anda dan menghancurkan segala usaha anda.
Sesungguhnya anda tidak akan mampu untuk mengunci mulut mereka.Anda juga tidak akan sanggup menahan lidah2 mereka, akan tetapi anda mampu memendam kritikan mereka dan menjauhi mereka dari senarai pergaulan anda.Anda mesti tidak mempedulikan keadaan mereka serta membuang jauh2 komen mereka.
Allah swt berfirman yang bermaksud
"Katakanlah (kepada mereka):"Matilah kamu kerana kemarahanmu itu"
(Ali-Imran:119)
Jika anda berkeinginan menjadi orang yang dapat diterima di semua kalangan dan disenangi di seluruh masyarakat serta anda selamat daripada segala keaiban di permukaan dunia ini, maka anda telah menginginkan sesuatu yang mustahil dan anda telah berangan2 dengan suatu yang sangat tidak mungkin diwujudkan.
Hatim seorang pujangga besat Arab berkata dalam sebuah syairnya
"Ungkapan orang yang hasad adalah tanpa dosa yang aku dengar,maka aku katakan kepadanya:Suruhlah,lalu laksanakan padaku.Mereka selalu mencela tentang diriku,sementara diriku sendiri tidak pernah mencela,akan tetapi aku tidak akan pernah menghiraukannya"
Respon anda???

0 comments: